A A A

Hotărîrea CSM nr. 749/31 din 15.11.2016 cu privire la actul de control al Inspecției Judiciare, referitor la activitatea Judecătoriei Edineț la înfăptuirea justiției înfăptuirea

25 Noiembrie 2016 | 3

HOTĂRÎRE

cu privire la Actul de control al Inspecţiei judiciare din subordinea Consiliului Superior al Magistraturii, referitor la activitatea Judecătoriei Edineţ la înfăptuirea justiţiei

15 noiembrie 2016                                                                                                                             mun. Chişinău

nr. 749/31

Examinând Actul de control al Inspecţiei judiciare din subordinea Consiliului Superior al Magistraturii, referitor la activitatea Judecătoriei Edineţ la înfăptuirea justiţiei, audiind informaţia domnilor Anatolie Ţurcan şi Nicolae Clima, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii,

CONSTATĂ:

In conformitate cu art. 7 din Legea cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii şi în scopul implementării Planului de activitate pentru anul 2016, Grupul de lucru în componenţa inspectorilor-judecători al Inspecţiei judiciare au efectuat controlul complex al activităţii Judecătoriei Edineţ la înfăptuirea justiţiei, prezentînd Consiliului, în acest sens, Actul de control.

In procesul de verificare, Grupul de lucru, s-a axat pe următoarele aspecte:

-  activitatea organizatorică a instanţei;

-  perfectarea şi realizarea procedurilor de personal;

-  planificarea şi executarea bugetului instanţei;

-evidenţa materialelor, dosarelor civile, penale, contravenţionale şi respectarea procedurii la examinarea acestora;

-  activitatea judecătorului de instrucţie;

-  utilizarea PIGD şi a sistemelor audio;

-  lucrul cu petiţiile;

-  perfectarea, transmiterea şi păstrarea dosarelor în arhivă.

In urma analizei Actului de control, prezentat de Inspecţia judiciară, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii reţine următoarele:

Activitatea organizatorică a instanţei corespunde cerinţelor specificate în Legea cu privire la organizarea judecătorească. Judecătorii şi colaboratorii instanţei dispun de condiţiile necesare pentru desfăşurarea activităţii (birouri separate, tehnică necesară - calculatoare, xerox, imprimante).

La moment, clădirea este reparată, amenajată respectiv, corespunde cerinţelor de activitate a unei instanţe de judecată.

Instanţa dispune de săli de şedinţe suficiente, inclusiv şi un birou de interogare a minorilor. Sălile de şedinţă sunt amenajate cu mobilă şi tehnică de imprimare.

Arhiva instanţei este reparată, favorabilă pentru păstrarea dosarelor, sînt confecţionate stelaje din metal, pe care sunt amplasate dosarele pe ani şi pe numere, uşor de găsit, dar este supraîncărcată.

La momentul controlului evidenţa procedurilor de personal este bună, se perfectează toată documentaţia, evidenţa personalului angajat la Judecătoria Edineţ.

Conform schemei de încadrare, Judecătoria Edineţ dispune de 39,5 unităţi de personal. Registrele de evidenţă a dosarelor personale şi carnetelor de muncă sunt numerotate, cusute, semnate şi sigilate.

Totodată, dosarele personale conţin informaţia privind starea sănătăţii
funcţionarului, inclusiv fişele de post, ordinele de evaluare a performanţelor, copiile şi
certificatele în original de instruire a judecătorilor, colaboratorilor instanţei ce au
efectuat instruirea în Institutul Naţional al Justiţiei, alte documente necesare pentru
dosarele personale, care sînt prevăzute în Anexa nr. 3 al Hotărârii Guvernului nr. 201
din 11.03.2009.          

Din dosarele personale verificate rezultă că implementarea Legii nr. 158 din 04.07.2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi Hotărîrii Guvernului nr. 201 din 11.03.2009 privind punerea în aplicare a prevederilor Legii nr.l58-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, se realizează în conformitate cu actele normative nominalizate.

Conform Legii bugetului pentru anul 2015, Judecătoriei Edineţ i-a fost aprobat planul de finanţare anual.

Pe parcusul perioadei de 6 luni a anului 2016, la Judecătoria Edineţ au fost încheiate 731 dosare civile, inclusiv cu pronunţarea hotărîrilor 475 dosare.

Astfel în 9 luni a anului 2016 la Judecătoria Edineţ au fost încheiate în total 902 dosare civile, inclusiv cu pronunţarea hotărîrilor 622 cauze.

La ziua controlului, 20.09.2016 restanţa dosarelor civile cu statut de examinare constituia 212 dosare, iar alte categorii de 254 dosare, inclusiv dosare civile, comerciale, de contencios administrativ.

In acest context este necesar de menţionat că, toate cererile de chemare în judecată se depun în Direcţia evidenţă şi documentare a instanţei.

In toate fişele de evidenţă sunt semnăturile judecătorilor de primire în procedură a dosarelor, de asemenea sunt înscrise informaţiile despre dosarele în curs de examinare şi examinate cu pronunţarea soluţiilor.

Cererile se înregistrează manual şi concomitent în Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor cu atribuirea numerelor respective.

Dosarele se examinează în termeni rezonabili, se transmit în cancelarie fără întîrzieri, de regulă, în decurs de 3-5 zile, altele pînă la 10 zile.

La momentul controlului la Judecătoria Edineţ nu se aflau în procedură dosare civile cu termen de examinare mai mult de 12 luni.

La 01 ianuarie 2016 restanţa cauzelor examinate în procedura contenciosului administrativ constituiau 9 cauze, la 6 luni erau înregistrate 33 cauze, la data controlului 47 si la 9 luni 50 cauze, din care au fost examinate 22 cauze cu pronunţarea hotărârii, 10 hotărâri au fost contestate, 3 din ele fiind examinate şi menţinute.

Cu referire la examinarea cauzelor penale, s-a constatat că, la 01 ianuarie 2016 restanţa cauzelor penale neexaminate alcătuia 43 cauze.

In perioada ianuarie-septembrie 2016 în instanţă au fost parvenite şi înregistrate 136 cauze penale, deci îri total în proces de examinare în perioada ianuarie-septembrie anului 2016 la Judecătoria Edineţ se aflau 179 cauze penale, din care au fost examinate 127 cauze penale cu pronunţarea sentinţei.

Au fost transmise în alte instanţe competente 5 cauze. în restanţă la sfârşitul perioadei de raportare au rămas 47 cauze penale.

Evidenţa dosarelor penale este bună, înregistrările dosarelor penale parvenite în instanţă se efectuează în aceeaşi zi, se îndeplineşte fişa de evidenţă a dosarului penal şi se transmit judecătorului sub semnătură.

Fişele de evidenţă a dosarelor penale sunt completate corect, se indică toată istoria dosarului.

In urma verificărilor s-a constatat că judecătorii respectă termenii de redactare a sentinţelor, de transmitere dosarelor în cancelarie şi expedierea sentinţelor spre executare. In cadrul controlului n-au fost depistate cazuri de încălcarea a termenului de transmitere a dosarului finisat în cancelarie.

La momentul controlului, în procedură se aflau 128 cauze penale, inclusiv peste 12 luni se află o cauza penală.

In principiu, examinarea dosarului pe perioada mai mare de un an de zile este justificată din cauza întreruperilor şedinţelor de judecată, ca rezultat al neprezentării participanţilor la proces, martorilor, înaintării cererilor şi demersurilor.

In conformitate cu prevederile art. 468 alin. (1) Cod de procedură penală, trimiterea spre executare a hotărîrii judecătoreşti se pune în sarcina instanţei care a judecat cauza în primă instanţă. Dispoziţia de executare a hotărîrii judecătoreşti, în termen de 10 zile de la data cînd hotărîrea a rămas definitivă, se trimite de către preşedintele instanţei, împreună cu o copie de pe hotărîrea definitivă, organului însărcinat cu punerea în executare a sentinţei conform prevederilor legislaţiei de executare.

De fapt din momentul în care dosarul penal este transmis în cancelarie, evidenţa pentru acestea şi pentru transmiterea sentinţelor spre executare revine funcţionarilor cancelariei penale.

Astfel, s-au stabilit cazuri de transmitere a copiilor sentinţei şi a dispoziţiei de executare în organul însărcinat cu punerea în executare a sentinţei, cu termen depăşit.

Cu referire la dosarele contravenţionale, la 01 ianuarie 2016 restanţa cauzelor contravenţionale la Judecătoria Edineţ constituia 17 cauze.

în 6 luni a anului 2016 în instanţă au fost înregistrate 128 cauze contravenţionale în privinţa persoanelor fizice şi 4 în privinţa persoanelor juridice, din care 128 erau examinate.

Pe perioada anului 2015 şi 9 luni a anului 2016 au fost înregistrate 198 cauze contravenţionale, din care erau examinate 187 cauze si 7 cauze cu statut de examinare.

De regulă, cauzele contravenţionale se examinează în termeni legali, de la 2 la 30 zile. La depăşirea termenului de 30 zile se emite încheiere de prelungire a termenului de examinarea a cauzei.

S-au constatat cazuri de încălcare a termenului de 30 zile de examinare a cauzei, cu încetarea procesului contravenţional în legătură cu expirarea termenului de prescripţie.

La 01 ianuarie 2016 restanţa cauzelor privind contestaţiile depuse în instanţă împotriva hotărârilor autorităţilor competente să soluţioneze cauze contravenţionale alcătuia 12 cauze.

în 6 luni a anului 2016 au fost înregistrate 29 cauze, la data controlului au fost înregistrate 40 cauze şi în 9 luni au fost înregistrate 42 cauze, din care au fost examinate 41 cauze.

Cauzele contravenţionale privind contestaţiile depuse în instanţele judecătoreşti împotriva hotărârilor autorităţilor competente să soluţioneze cauze contravenţionale, deşi se consideră cauze contravenţionale, se examinează, de regulă, în termen mai mare de 30 zile, dar au fost constatate cazuri de examinare a cauzelor în termen şi de 3-5 luni. Cauze examinate în procedură de ordonanţă la începutul perioadei de raportare nu erau în restanţă. La sfirşitul perioadei de 6 luni erau înregistrate 57 cauze civile şi 18 comerciale în procedură de ordonanţă, 42 din ele şi respectiv 13 fiind examinate.

La data controlului au fost înregistrate 120 cauze civile şi 36 cauze comerciale în procedură de ordonanţă.

Cauzele se examinează de regulă în termenul prevăzut de lege, până la 5 zile, dar au fost constatate unele cauze examinate în termeni mai mari, de până la 13 zile.

Urmare verificării fişelor de evidenţă a dosarelor s-a constat că hotărârile se redactează în termeni legali, în termen se comunică hotărârile participanţilor la proces şi în termen se transmite dosarul în cancelarie. Fişele se îndeplinesc conform legislaţiei în vigoare.

Atribuţiile judecătorului de instrucţie sunt executate de către judecătorii Măria Iftodi şi Ghenadie Bîrsan.

In urma controlului s-au constatat unele încălcări a termenului de examinare a plîngerilor depuse în ordine art. 313 Cod de Procedură penală.

Examinarea cauzelor cu depăşirea termenului de 10 zile, stabilit de art. 313 Cod de procedură penală, a fost provocată de acţiunile părţilor, care nu prezentau materialele cauzei instanţei de judecată sau ne prezentarea la şedinţele de judecată atît a procurorului, cît şi a petiţionarilor, ceea ce a servit temei pentru multiplele amînări a şedinţelor de judecată.

La finele anului, dosarele sunt perfectate şi transmise în arhivă de colaboratorii cancelariei.

înregistrarea dosarelor în Programul Integral de Gestionare a Dosarelor, se efectuează de cancelaria instanţei. Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD) a început a fi utilizat din 19 august 2009, dată din care au fost înregistrate în program 16 341 dosare electronice.

Versiunea 4.1 a PIGD a fost implementată în instanţă la 06 octombrie 2015, versiune în care repartizarea cauzelor este automat-aleatorie.

înregistrarea audio a şedinţelor de judecată în Judecătoria Edineţ se efectuează prin intermediul sistemului Femida, actele judecătoreşti se publică pe pagina web a instanţei.

Instanţa dispune de un panou informativ unde sunt afişate listele şedinţelor de judecată extrase din PIGD.

Astfel, analizînd Actul de control al Inspecţiei judiciare şi audiind informaţia preşedintelui Judecătoriei Edineţ, Pşeniţa Eugeniu, Plenul Consiliului reţine că, instanţa vizată activează în conformitate cu cerinţele Legii cu privire la organizarea judecătorească şi Legea cu privire la statutul judecătorului, activitatea organizatorică a instanţei, în general, poate fi apreciată ca una bună.

In contextul celor expuse, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, în conformitate cu prevederile art. 4, 17, şi 24 din Legea cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii,

HOTĂRĂŞTE:

1.   Se ia act de Actul de control al Inspecţiei judiciare pe marginea controlului complex realizat la Judecătoria Edineţ, referitor la activitatea organizatorică a instanţei la înfăptuirea justiţiei.

2.   Se apreciază cu calificativul „bine" activitatea organizatorică a Judecătoriei Edinet.

3.   Copia prezentei hotărîri se expediază Judecătoriei Edineţ şi se publică pe pagina web a Consiliului Superior al Magistraturii (www.csm.md).


 

 


Preşedintele ședinței Plenului

Consiliului Superior al Magistraturii                                                                   Victor MICU