A A A

DISPOZIŢIA nr. 5 din 2 martie 2022

03 Martie 2022 | 66

                             Comisia pentru Situatii Exceptionale a Republicii Moldova

                                                         DISPOZITIA

                                                  nr. 5 din 2 martie 2022

In conformitate cu art. 22 din Legea nr. 212/2004 privind regimul starii de urgenta, de asediu si de razboi (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 132-137, art. 696), art. 2 din Hotararea Parlamentului nr. 41/2022 privind declararea starii de urgenta (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr. 52-2, art. 63-1), pct. 6, 7, 8 si 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situatii Exceptionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1340/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 150-151, art. 1387), Comisia pentru Situatii Exceptionale a Republicii Moldova

                                                              DISPUNE:

  1. Prin derogare de la art. 21, alin. (2) din Legea nr 212/2004 privind regimul starii de urgenta, de asediu si de razboi, si in baza Hotardrii Guvemului nr. 1340/2001 cu privire la Comisia pentru Situatii Exceptionale a Republicii Moldova, Comisiile pentru Situatii Exceptionale ale Autoritatilor Administratiei Publice Locale, la nivelul al doilea, vor activa in mod obligatoriu pe intreaga durata a starii de urgenta.
  2. Comisiile pentru Situatii Exceptionale ale Autoritatilor Administratiei Publice Locale, se vor intruni in termen de eel mult 24 ore de la fiecare sedinta a Comisiei pentru Situatii Exceptionale pentru a adopta masuri pentru asigurarea implementaxii deciziilor Comisiei pentru Situatii Exceptionale;
  3. Reprezentantul Guvernului in teritoriu si/sau adjunctii acestora vor fi, in mod obligatoriu, membri si vicepresedinti ai Comisiilor pentru Situatii Exceptionale ale Autoritatilor Administratiei Publice Locale, cu drept de a convoca sedinta acesteia.
  4. Comisiile pentru Situatii Exceptionale ale Autoritatilor Administratiei Publice Locale, se vor intruni, vor efectua analiza spatiilor ce pot fi utilizate pentru plasarea temporary a refugiatilor si vor informa, in termen de 12 ore, Comisia pentru Situatii Exceptionale despre spatiile identificate, starea acestora si lista de necesitati pentru amenajarea for si functionarea acestora.
  5. Prin derogare de la Capitolul VI al Legii Nr. 212 din 24-06-2004 privind regimul starii de urgenta, de asediu si de razboi, pe perioada starii de urgenta se stabilesc urmatoarele masuri specifice in domeniul justitiei:

5.1. Cauze civile

5.1.1. Se suspenda de drept examinarea de catre instantele de judecata a cauzelor civile. Sunt exceptate de la suspendare cauzele civile:

  1. privind eliberarea ordonantelor de protectie;
  2. privind confiscarea averii nejustificate in folosul statului;
  3. privind incuviintarea spitalizarii fortate si tratamentului fortat;
  4. privind aplicarea masurilor asiguratorii;
  5. privind incasarea pensiei de intretinere a copiilor;
  6. privind instituirea masurilor de ocrotire judiciara.

5.1.2 Termenele de exercitare a editor de atac in cauzele civile care se suspenda de drept, aflate in curs la data intrarii in vigoare a prezentei dispozitii, se intrerup, urmand a curge noi termene, de aceeasi durata, de la data incetarii starii de urgenta. In cauzele care se suspenda de drept, in care au fost exercitate cai de atac pang la data emiterii prezentei dispozitii, dosarele se inainteaza instantei competente dupa incetarea starii de urgenta.

5.1.3 Dupa incetarea starii de urgenta, judecarea cauzelor civile suspendate de drept conform prezentei dispozitii, se reia din oficiu. In termen de 10 zile de la incetarea starii de urgentd, instanta de judecata va lua masuri pentru fixarea termenelor de judecata si citarea partilor.

5.2 Actiunile in contenciosul administrativ

5.2.1 Se suspenda de drept examinarea de catre instantele de judecata a actiunilor in contencios administrativ, procedurile de executare a hotardrilor judecatoresti si a tranzactiilor judiciare de impacare, in conformitate cu prevederile capitolului VI din cartea a treia a Codului administrativ al Republicii Moldova nr. 116/2018. Sunt exceptate de la suspendare cauzele privind luarea in custodie publica a strainilor si de prelungire a duratei acesteia si alte categorii de cauze stabilite expres prin dispozitii emise de Comisia pentru Situatii Exceptionale a Republicii Moldova.

5.2.2 Termenele de exercitare a editor de atac in procedurile de contencios

administrativ care se suspenda de drept, aflate in curs la data intrarii in vigoare a prezentei dispozitii, se intrerup, urmand a curge noi termene, de aceeasi durata, de la data incetarii starii de urgenta. In cauzele care se suspenda de drept, in care au fost exercitate cai de atac 'Dana la data emiterii prezentei dispozitii, dosarele se inainteaza instantei competente dupa incetarea starii de urgenta.

5.2.3 Dupa incetarea starii de urgenta, procedurile de executare a hotardrilor judecatoresti si a tranzactiilor judiciare de impacare, precum si judecarea cauzelor suspendate de drept conform prezentei dispozitii, se reiau din oficiu. In termen de 10 zile de la incetarea starii de urgenta, instanta de judecata va lua masuri pentru fixarea termenelor de judecata si citarea partilor.

5.2.4 Prin exceptie de la pct. 5.2.1, dispozitiile normative si individuale ale organelor competente in domeniul planificarii, organizarii si coordondrii activitatii de aplicare a masurilor impuse de starea de urgenta declaratd se contesta direct la Curtea de Apel in circumscriptia caruia se afla organul al cdrui act se contestd, in termen de 72 de ore de la data publicarii in Monitorul Oficial al Republicii Moldova sau din momentul afisdrii pe pagina web oficiald a Guvernului.

5.2.5 Contestatia depusd in conditiile pct. 5.2.4 nu suspenda efectele actului contestat. Instanta de judecata nu este in drept sa suspende actul contestat.

5.2.6 Hotdrarile emise pe marginea contestatiilor prevazute la pct. 5.2.4 pot fi atacate conform procedurii prevazute de Codul administrativ al Republicii Moldova nr. 116/2018 intr-un termen de 72 de ore de la data notificarii hotardrii.

5.3 Procese penale

5.3.1 Activitatea de urmarire penald si cea a judecatorilor de instructie se desrasoard numai cu privire la:

  1. cauzele in care s-au dispus on se propune luarea masurilor procesuale de constrangere on a celor de protectie a victimelor si a martorilor, cele privind aplicarea provizorie a masurilor de siguranta cu caracter medical, cele cu persoanele vatamate minore;
  2. actele si masurile de urmarire penald a cdror amanare ar pune in pericol obtinerea probelor sau prinderea banuitului, invinuitului sau a inculpatului, genereazd riscuri iminente de comiterea a not infractiuni si/sau continuarea activitdtilor criminale, retinerea in flagrant, eficienta masurilor speciale de investigare, precum si cele privind audierea anticipatd;
  3. cauzele in care urgenta se justified prin scopul instituirii starii de urgenta la nivel national, care se stabileste motivat de catre procurorul care supravegheazd sau efectueazd urmarirea penala.

5.3.2 Cauzele penale aflate in curs pe rolul instantelor de judecatd, indiferent de etapa de examinare, se suspenda de drept pe durata starii de urgentd, cu exceptia celor de la pct. 5.3.1 lit. c), precum si a urmdtoarelor cauze:

  1. cele privind infractiunile flagrante;
  2. cele in care au fost dispuse masuri preventive;
  3. cele care cuprind cereri privind masurile asiguratorii;
  4. cele privind cooperarea judiciary internationald in materie penald;
  5. cele care cuprind masuri de protectie a victimelor si a martorilor;

0 cele privind aplicarea provizorie a masurilor de siguranta cu caracter

medical;

  1. cele privind infractiuni contra pacii si securitatii omenirii, infractiunile de

razboi;

  1. cele privind infractiuni contra securitatii nationale, cele privind acte de

terorism sau de spalare a banilor.

5.3.3 In cazurile prevazute la pct. 5.3.2, in interval de 10 zile de la incetarea starii

de urgenta, instanta de judecata va lua masuri pentru fixarea termenelor de

judecata si efectuarea actelor de procedure.

5.3.4 Termenele de comunicare a actelor de procedure, de depunere si solutionare

a plangerilor, altele decat cele reglementate de pct. 5.3.2, se intrerup, urmand ca de la data incetarii starii de urgenta sa inceapa sa curga un nou termen, de aceeasi durata. Termenele de exercitare a cailor de atac in cauzele penale, cu exceptia celor judecate potrivit prezentei dispozitii, se intrerup, urmand ca de la data incetarii starii de urgenta sa inceapa sa curga un nou termen, de aceeasi durata. In cauzele care se suspenda de drept, in care au fost declarate cai de atac pane la data emiterii prezentei dispozitii, dosarele se inainteaza instantei competente dupe incetarea starii de urgenta.

5.3.5 Pe durata starii de urgenta, termenele de prescriptie a raspunderii penale si de executare a sanctiunii penale se suspenda, cu exceptia cauzelor in care se efectueaza acte de urmarire penala sau procesul penal nu este suspendat potrivit prezentei dispozitii.

5.4 Cauze contraventionale

5.4.1 Cauzele contraventionale in care urgenta se justified prin scopul instituirii starii de urgenta și care vizeaza incalcarea dispozitiilor emise in scopul

gestionarii starii de urgenta declarate, se examineaza de catre autoritatea competenta sa solutioneze cauzele contraventionale in termen de 7 zile de la data comiterii contraventiei, cu exceptia instantelor de judecata care examineaza cauza contraventionale in termen de 15 de zile de la data intrarii dosarului in instanta.

5.5 Procedurile de executare silica

5.5.1 Se suspenda de drept procedurile de executare silita. Sunt exceptate de la

suspendare procedurile de executare silita:

  1. privind urmarirea sumelor ce urmeaza a fi acute venit la stat;
  2. privind urmarirea pensiei de intretinere;
  1. privind incasarea sumelor pentru repararea prejudiciilor cauzate prin vatamarea integritatii corporate, prin o alts vatamare a sanatatii sau prin deces, daca repararea s-a efectuat sub forma de prestatii banești periodice;
  2. privind incasarea indemnizatiilor pentru incapacitate temporary de munca *i a altor prestatii de asigurari sociale prevazute de lege;
  3. in care obiectul creantei ii constituie bunuri susceptibile de pieire on distrugere sau care sunt perisabile;

5.5.2 Pe perioada suspendarii procedurilor de executare silita, calcularea dobanzilor si penalitatilor in cadrul procedurilor respective se suspenda.

6. in vederea protejarii spatiului audiovizual national și asigurarii securitatii informationale, furnizorii de servicii media audiovizuale de televiziune și radio vor suspenda difuzarea, iar distribuitorii de servicii media audiovizuale de televiziune și radio vor suspenda retransmiterea pe teritoriul Republicii Moldova a tuturor programelor care au fost initial produse in state care nu au ratificat Conventia Europeans privind televiziunea transfrontaliera, cu exceptia filmelor artistice și de scurt metraj și a emisiunilor de divertisment care nu au continut militar și a programelor audiovizuale si sonore care sunt produse in statele membre ale Uniunii Europene, in Statele Unite ale Americii și Canada, precum și in statele care au ratificat Conventia europeana cu privire la televiziunea transfrontaliera.

7. Prin derogare de la prevederile articolului 84 al Codului serviciilor media audiovizuale, Consiliul Audiovizualului poate aplica urmatoarele sanctiuni:

  1. se sanctioneaza cu amends de la 40000 de lei la 70000 de lei distribuitorii de servicii media care incalca prevederile pct.6. Pentru incalcarea repetaty a prevederilor respective de catre distribuitorii de servicii media, se sanctioneaza cu suspendarea autorizatiei de retransmisiune pe perioada starii de urgenta.
  2. se sanctioneaza cu suspendarea licentei de emisie pe perioada starii de urgenta furnizorii de servicii media care incalca pct.6.

8. Deciziile Consiliul Audiovizualului prin care vor fi aplicate sanctiunile prevazute la pct.7 devin executorii din momentul emiterii și se publics pe pagina web oficiala a Consiliului Audiovizualului. Deciziile pot fi contestate direct in instanta de judecata fara depunerea unei cereri prealabile.

9. In vederea protejarii spatiului audiovizual national și asigurarii securitatii informationale, instanta de judecata va examina litigiile care reies din incalcarea prevederilor pct.6 in termen de 30 de zile. Apelul sau recursul se depune in termen de 3 zile de la data pronuntarii hotardrii și se examineaza in termen de 10 zile.

10.In cazul deciziilor Consiliului Audiovizualului privind suspendarea autorizatiei de retransmisiune și/sau a licentei de emisie nu se aplica capitolul XXII3 (suspendarea și

retragerea actelor permisive ce vizeaza activitatea de intreprinzator) din codul de procedura civile al Republicii Moldova.

11.Punctul 25 din Dispozitia nr.1 din 24 martie 2022 a Comisiei pentru Situatii Exceptionale va avea urmatorul cuprins:

"in cazul in care spatiul aerian este inchis, se permit urmatoarele exceptii:

  1. utilizarea spatiului aerian al Republicii Moldova pentru zborurile de repozitionare a aeronavelor civile a operatorilor aerieni nationali si straini doar cu conditia efectuarii zborurilor respective fare pasageri la bord;
  2. utilizarea spatiului aerian al Republicii Moldova pentru zborurile de transport aerian comercial de marfuri poșta ale operatorilor aerieni nationali straini;
  3. utilizarea spatiului aerian al Republicii Moldova pentru zboruri umanitare, de repatriere și de urgente medicale;
  4. pentru alte cazuri justificate, circumscrise starii de urgenta."

12.Permisiunile de zbor prevazute la pct. 25 a Dispozitiei nr.1 din 24 februarie 2022 se emit prin derogare de la prevederile Legii nr. 160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activitatii de intreprinzator și a Hotaririi de Guvern nr. 870/2020 pentru aprobarea Regulamentului privind autorizarea zborurilor si utilizarea spatiului aerian national de catre aeronavele civile §i de stat. Autoritatea Aeronautics Civila va elabora și va aproba procedura simplificata de examinare a solicitarilor si emiterea permisiunilor de zbor.

13.Pe perioada starii de urgenta, termenele legal stabilite pentru solutionarea solicitarilor formulate in exercitarea liberului acces la informatii de interes public, precum și a petitiilor, se dubleaza.

14.Dispozitiile Comisiei pentru Situatii Exceptionale a Republicii Moldova sunt obligatorii și executorii pentru conducatorii autoritatilor administratiei publice centrale si locale, ai agentilor economici, ai institutiilor publice, precum și pentru cetateni si alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.

15.Prezenta Dispozitie intra in vigoare din momentul emiterii și se publice pe pagina web oficiala a Guvernului.

Prim-ministru,

Presedinte al Comisiei                                              Natalia GAVRILITA